Wednesday, August 9, 2017

Hukum dalam Islam (mencukur bulu kaki)

Assalamualaikum and hi guys! 

Sekarang ni kita boleh tengok ramai betul buat hukum sendiri kan? Hukum yang entah datang dari mana entah tetiba je dia boleh ada. Diorang ni mahir ke? Belajar ilmu agama bebetul ke? Tapi memang la guys zaman sekarang ni Ya Allah teruk betul fahaman orang. 






So sekarang ni nak cakap pasal satu hukum ni je, hukum pasal perempuan mencukur bulu kaki sebab ramai juga la yang tanya, boleh ke cukur? Dalam Islam apa apa yang tidak diberitahu larangan atau dibenarkan dalam al-quran dan hadis maka takda la hukum yang tepat. 


Memang dalam Islam tu kita adanya ulama, mufti yang buat hukum so back to that kita tengok and baca balik apa pandangan dorang. Kita ni macam macam fahaman dan takboleh paksa orang untuk faham fahaman kita je. We have to respect each other. 


So back to the topic. Boleh ke cukur bulu kaki ni? Jawapannya diharuskan untuk perempuan. Lelaki tak boleh ke? Boleh asalkan dia tidak menyerupai perempuan. Kenapa? Sebab lelaki lumrahnya begitu, kalau memang dah tak ada bulu kaki tu nak buat macam mana kan. Baguslah. 


Masalah untuk cukur ni tak ada masalah pun. Yang perempuan tu nak cukur, cukurlah. Kalau taknak pun takpa. Tak bawa kepada kemudaratan pun kan? Yang  takbolehnya, cukur kening bagi perempuan. Allah dah buat cantik cantik, kita pergi trim. Memang haram dan takboleh. 



Islam ni mudah kenapa nak rumitkan? :) 

No comments:

Post a Comment